Waarde
bezoeker,
Welkom in het Motormeyer OnLine Automuseum. Welkom! Ja hoor – kijkt u maar rustig even rond. Alleen nergens aankomen!
Motormeyer
– geen “gewone” Mercedes Benz dealer immers – had steeds de mooiste collectie
van heel Noord-Holland in huis, met de beste auto’s ter wereld. In de showrooms
aan de Overtoom 116 t/m 126 te Amsterdam stonden dan ook altijd de fijnste
modellen op toekomstige baasjes te wachten. Tussen Mercedessen 450 SEL 6.9,
enkele SL-varianten en andere nieuwe wagens uit Sindelfingen parkeerden wij
doorgaans bijzondere occasions, meestal Mercedes-Benz, maar ook wel Italiaanse
en Duitse ras-sportauto’s - en natuurlijk enkele Engelse kunstwerken, de meest
klassieke limousines die er destijds in Amsterdam rondreden. Aan wie zich
afvroeg waarom mensen dat eigenlijk wel “statieauto’s” noemden, legde ik dan
maar uit dat wat je er vandaag voor betaalde, je er doorgaans ook weer voor
terug zou krijgen bij doorverkoop. Statiegeld dus, als het ware - maar dit dan
terzijde.
Van
wat er zoal in de showrooms stond was uiteraard zowel technische- als speciale
verkoopdocumentatie voorhanden. Lang niet alles om zomaar ‘weg te geven’. Het
Motormeyer Automuseum biedt u nu gelegenheid, daar alsnog wat van in te zien.
Hier vindt u enige afbeeldingen, voor u geselecteerd uit slechts moeilijk vindbaar – daarom wat exclusief –
modellen- en ander illustratiemateriaal.
De
zeldzame MB600 (‘uitsluitend showroom-‘) brochure uit midden 70-er jaren:
In het
boekwerkje vindt men portretten van de 600 (4-deurs) en 600 Pullman (6-deurs,
met separatieruit), plus wat interieurshots, zoals die ook wel af en toe elders
gepubliceerd zijn. Maar hier hebben wij een speciaal supplement voor u, met
afbeeldingen van zogenoemde "Sonderausführunge", waaronder de
Landaulet (cabrioletdak boven achterste passagiersgedeelte). Bijzonder is ook,
dat er een verlengde 4-deurs 600, met vis-à-vis interieur bestaat:
Er
staan wat voor de hand liggende Pullman-détails in beschreven zoals
radio-bediening achterin, vouwtafeltjes, de separatieruit, maar toch ook een
scheerapparaat en een koelkastje:
De
banken en stoelen (behalve dan de wegvouwbare stoeltjes uit de 600 Pullman)
zijn alle te verstellen voor hoogte en comfort (zit- en rugleuning-‘inclinatie’)
. Verstellen gaat volstrekt geruisloos. Net als de bediening van zijramen en de
Pullman-separatieruit geschiedt dit in een Pullman hydraulisch – níet
electro-mechanisch.
Verder
wil men in een 600 graag zijn bakelieten `telephoon’ en het dicteer-apparaat
bij de hand hebben (`dictator-apparaat’). Nou, die zijn er. Het zijn nou
eenmaal lekkere karren. De standard-Koffersatz staat wel vlot, op zijn Duits.
De TV is een Blaupunkt●, natuurlijk. De hier getoonde carrosserie heeft onder meer
een (tweede) schuifdak, achter:
De
Mercedes 600 stond op hydro-pneumatische vering en had –uiteraard– een forse
motor onder de kap: de beroemde 6.3 liter V8, die ook aan de 300 SEL 6.3 was
meegegeven. Deze laatste was een loeisnelle, alleen met voldoende gevoel én
rij-ervaring veilig hanteerbare, forse en meer luxueus aandoende, uitvoering
van het model als van de toenmalige 280 SEL /109 (die zelf weer een verlengde
versie was van de 280 SE /108). Aan die 6.3 motor hingen twee zware compressoren,
voor de vering en de airconditioners, respectievelijk.
Nou
goed.
Het
Motormeyer Automuseum heeft van verschillende merken “huisbrochures” in
collectie. We vroegen daar wel eens beleefd om, als we bij andere merken over
de vloer waren dan Mercedes-Benz. Een toegewijd meedenkende, enthousiaste,
showroomassistent in De Bilt gaf ons ooit, tijdens een professioneel bezoek
aldaar (omruilen van onze 1978 Rolls-Royce Silver Wraith II, voor hen, tegen
hun 1974 Mercedes-Benz 600 Pullman, de “Iwan Rebroff”, voor ons), de complete
foldercollectie uit de bureaulade van zijn afwezige baas cadeau! Dat had nou
ook weer niet gehoeven, maar was natuurlijk wel erg lief van hem. De meest
indrukwekkende Rolls-Royce / Bentley brochures die wij sedertdien onder ons
hebben zijn dan beslist die van de Silver Cloud II / S2 van 1959/60.
Hieronder
ziet u de Bentley S2:
Steengoed
model hoor. Die ‘verhoudingen’, hè. Was al klassiek toen hij nieuw was. De
oorspronkelijke Clouds uit 1955, met hun muis- en muisstille 6-cylinder
lijnmotor van 4887cc, hadden soms nog geen rem- en stuurbekrachtiging (gewicht
van die auto: 2280 kilo)! Zo’n Rolls rijdt fijn, maar wat log. De iets latere
6230cc V8 Clouds II en III, uit 1960 tot 1965, hadden die bekrachtiging
gelukkig wél, als standaard nu. Die stuurt dan weer ietsje “te licht”. Maar
getint glas was nog wél altijd extra. Airconditioning trouwens ook, tot aan de
Silver Shadow. Heel andere auto verder hoor, een Shadow, daar kunnen we het
later nog eens over hebben.
Tussen
de buitgeworden Silver Cloud-documentatie bleek zich overigens – zéér bijzonder
– te bevinden een oningevuld (!) gelaten, volstrekt authentiek en geheel
onbeschadigd Rolls-Royce Garantiebewijs:
Dit
zal wellicht het enige “blanco” exemplaar zijn, dat zich ooit buiten de
Rolls-Royce fabriek in Crewe, Cheshire, is komen te bevinden. Het document
heeft nog steeds waarde als van een tegoedbon bij de Bank of England. Het
Motormeyer Automuseum wil dit u gaarne laten zien. Misschien exposeren wij
hiermee slechts tijdelijk.
Tenslotte
nog, hieronder een portret van een bijzondere ‘coachbuilt’ Rolls-Royce, The
Emperor. De van huis uit fraaie maar saaie Rolls-Royce Mulsanne staat er op
deze verlengde wielbasis toch wel weer heel serieus en uitnodigend bij. Dit is
echt een fijne auto. De Emperor heeft een (ruim!) 7-liter motor en hij laat
zich ondanks het gewicht zeer soepel, zelfs moeiteloos elegant, besturen. Voor
alle modellen vanaf de Silver Shadow II / Silver Wraith II geldt dat trouwens
hoor. In het ontwerp van deze modernere Rolls-Royces is meegegeven, dat de
bestuurder een heel prettig uitzicht rondom heeft, met geweldig zicht op de
weg, zowel direct als via de binnenspiegel, dat bijna de werkelijke afmetingen
van de auto doet vergeten. De stuurinrichting was herzien. Ze rijden rustig,
maar even gemakkelijk vlot, zonodig stevig en laten zich net zo gehoorzaam
besturen als een BMW, zeggen wij daarover altijd aan belangstellenden.
Deze
prent komt uit onze huiscatalogus over enkele, meer speciaal aan te vragen,
“koetsbouw” Rolls-Royce modellen:
Het
Motormeyer Automuseum is hiermee echter nog lang niet af. Er is het één en
ander aan speciaal-documenatie bewaard gebleven dat wij gaarne zullen
presenteren. Er zal evenwel tijd gevonden moeten worden de expositie, op
termijn dan, aan te vullen. Wij hopen echter dat u zich hier toch even heeft
kunnen vermaken. Vergeet u zodadelijk uw jas en parapluie niet?
Motormeyer
(Directie
Archief)
Amsterdam
© 2006-2999
www.motormeyer.nl